עכו - החברה הכלכלית

נמל עכו


עכו שימשה לאורך כל תקופותיה כעיר מסחר ונמל חשוב בים התיכון אשר ממנו יצאו סחורות למצריים ולארצות הים התיכון.
נמל עכו, השוכן מדרום לעיר העתיקה, בנוי על שרידי נמל עתיק שרובו מהתקופה הצלבנית, אך ההיסטוריה שלו נמשכת יותר מאלפיים שנה. 
סביר להניח כי נמלה הראשון של עכו היה ממוקם בשפכו של נחל הנעמן, מדרום לתל עכו אשר בו שכנה העיר עכו עד התקופה ההלניסטית.
הנמל במיקומו הנוכחי נזכר לראשונה בכתובת פיניקית מהתקופה הפרסית. 
מטבעות מלמדים שבתקופה הרומית היו בנמל רציפים, מחסנים, שובר גלים ויתכן מגדלור.
בתקופה הצלבנית התקיימה בנמל פעילות ימית ובאזור המכונה "הנמל הפיזאני", לא היה נמל.
המבנה על "אי הזבובים" הוקם לא יאוחר מהמאה ה-14 והמגדל שצוייר בקצה המזרחי של שובר הגלים הדרומי, לא היה קיים.
הסוללה המזרחית שימשה כדרך גישה ל"אי הזבובים" ולא כשובר גלים. אחרי הכיבוש הממלוכי הוקם רציף עץ בקצה שובר הגלים הדרומי.
עם כיבוש עכו ע"י הממלוכים , הנמל נהרס ונסתם.
במאה ה-17 נותרו משובר הגלים הדרומי שרטונות סלעיים נמוכים, כלי שייט בנוניים עגנו באגן המערבי וגדולים בקרבת "אי הזבובים".
בסוף המאה ה-17 נבנו מבנים על שובר הגלים הדרומי וחלקים שרדו עד תחילת המאה ה-20.  
הנמל שב וצבר חשיבות באמצע המאה ה-18 כאשר דהאר אל עומר מבצר את עכו. אולם לשיא שיגשוגו מגיע הנמל עם כיבוש עכו ע"י אחמד אל גאזר. 

כיום הנמל מחולק לשני חלקים: 
הדרומי (אזור המרינה) מיועד ליאכטות ולספינות נוסעים בשכר 
החלק הצפוני מיועד לסירות ולספינות דייג. 
תפוסת הנמל היא כ-160 כלי שיט, והעומק התפעולי הוא כ-2.5 מ'. תוכניות לפיתוח ולהרחבה של הנמל נתונות בשלבי תכנון מתקדמים. 
מדרום לנמל, בחלקו המזרחי של מפרץ עכו, ממוקם מעגן "פרוטרום" - מעגן פתוח המשמש לקשירת אוניות כימיקלים.
נמל עכו הוא מעגן נופש ודיג השוכן בצפונו של מפרץ עכו, בפינה הדרום-מזרחית של העיר העתיקה. הנמל הוכרז כמרינה בשנת 1982.

קיימות 2 חניות נכים, האתר מונגש חלקית, אין שירותי נכים.

 

חדשות ועדכונים